vrijdag 19 november 2010

Wichtelmannetjes

 
Sinds gisteren zijn deze wichtelmannetjes op bezoek. De wichtelmannetjes doen allerlei stiekeme dingetjes: een snoepje in je schoen stoppen, een lief briefje op je kussen, een mooie kastanje in je zak.
Bijzonder he!

De traditie komt uit Scandinavië. Je trekt lootjes en iedereen trekt een briefje, niet die van jezelf natuurlijk. En dan mag iedereen een wichtelmannetje zijn voor iemand anders. Stiekem natuurlijk. Maar dat lukt nog niet zo goed hier in huize Vlug. Vooral niet omdat ze zo enthousiast zijn en allemaal tegelijk stiekeme dingetjes moeten doen! Morgen gaan we dus maar weer op nieuw briefjes trekken, want iedereen weet al wie de wichtelmannetjes zijn. In Scandinavië doen ze dit van Sint Maarten tot Kerst. Ik denk dat wij maar met Sinterklaas stoppen.

Om een beetje te helpen heb ik de wichtelmannetjes gemaakt. Die kan je dan leuk bij een verassinkje stoppen. Dan weet je ook dat je even goed moet nadenken of er iets leuks gedaan had. Zo had mijn wichtelman de dekbedhoes om het dekbed gedaan, maar ik zag alleen dat het bed netjes lag, haha!


Leuk is dit omdat het een leuke overgang is voor de kinderen, van wel geloven in Sinterklaas tot niet geloven in Sinterklaas maar wel lol hebben in verrassinkjes maken voor een ander!

Rosa speelt het spel al mooi mee, Hendrik zwiebert heen en weer en Annemijn: Mamma: ik heb een vraag die ik geloof ik beter niet kan stellen, want daarop kun je moeilijk antwoord geven toch? Want als je nu zegt dat jij die dingen in de schoen stopt, dan moet je later zeggen dat Sinterklaas dat niet deed....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten